Ogólne warunki uczestnictwa w
imprezach turystycznych organizowanych przez biuro podroży
Biznes i Turystyka sp. z o.o.
oraz wewnętrzna procedura rozpatrywania wiadomości, żądań i
skarg podróżnego związanych z realizacją
Wstęp, słownik definicji,
skróty, postanowienia ogólne
Biznes i Turystyka spółka z o.
o z siedzibą będąca organizatorem turystyki, w rozumieniu ustawyz dn. 24
listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i usługach
powiązanych jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnościąz siedzibą w
Szczepanowie,adres: 32-823 Szczepanów ul.Łukowa 41,NIP:869-198-2960,
KRS:000051782,Kapitał zakładowy spółki wynosi 5000,00 zł i został
wniesiony w całości. Spółka wpisana jest do
Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych nr
ewidencyjny 9092, nr rejestrowy10806-12 . Spółka używająca nazwy
Handlowej „Biznes i Turystyka” stawia sobie za cel:realizacje z najwyższą
starannością i w zgodzie zobowiązującymi przepisami prawa usługturystycznych
oraz zapewnienia uczestnikomoptymalnych warunków uczestniczenia w
wyjazdach realizowanych przez Biznes i Turystykę sp. z o.o. Prawa i
obowiązki uczestników imprezy turystycznej oraz bura podróży
określają: Ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
Cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93, tekst jednolity),
Ustawa z dn. 24
listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych
usługach turystycznych (Dz.U. 2017 poz. 2361, tekst
jednolity) i Ustawa o prawach konsumenta (Dz U.z2017 r .poz.
683) oraz niniejsze warunki uczestnictwa
Słownik Pojęć i stosowane
skróty:biuro podróży, biuro - Biznes i Turystyka sp. z o.o.
Warunki uczestnictwa-„
Ogólne warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych Biznes i
Turystyka sp. z o.o. któreokreślają prawa i obowiązki biura
podróży związane z podpisywaniem umów, sprzedażą i realizacją imprez
biurapodróży a tak że określają prawa i obowiązki uczestnikówtych imprez,
oraz agentów biura
Impreza -
impreza turystyczna
Umowa-
umowa o świadczeniu usług turystycznychzawarta miedzy biurem podróży a
podróżnikiem zgodnie z wymogami ustawy z dnia 24 listopada 2017
r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Ustawa -
ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i
powiązanych usługach turystycznych.
Trwały nośnik; jest
używane w znaczeniu nadanym im przez ustawę :art.4pkt 8
Agent ;
jest używane w znaczeniu nadanym im przez ustawę w art. 4 pkt. 9,
11 ustawy działającego na rzecz i w imieniu biura
Podróżny, uczestnik –
osoba fizyczna biorąca udział w realizowanej przez biuro na podstawie
podpisanej umowyimprezie lub mająca zamiar brania udziału realizowanej
przez biuro imprezie
Oferta biura-
aktualne opisy imprez zamieszczonej na stronie
www.biznes-i-turystyka.net oraz w katalogach, ulotkach, plakatach .itp.
Program -
opis imprezy oraz usług wybranej przezpodróżnego i stanowiącej przedmiot
umowy zawierający informacje zgodnie z paragrafem 42 ustawy. Za
wyjątkiemusług które zostały wybrane i nabyte po rozpoczęciu realizacji
usługi turystycznej.
Ubezpieczenie KL i NNW
obowiązkowe – pakiet usług
ubezpieczeniowych dla klientów biura przygotowanych przez UNIQA
Ubezpieczenia Towarzystwem Ubezpieczeńi Reasekuracji A.S. z siedzibą w
Warszawie00-867 przy ul. Chłodnej 51 potwierdzony umową generalną nr
136361 zobowiązująca do zawieraniaumów ubezpieczenia w związku z
imprezami turystycznymi za granicą z dnia 05.09.2014 r określający
warunki ubezpieczenia obowiązkowego dla uczestników imprez
biura Koszty ubezpieczenia obowiązkowego zawsze są
wliczone w cenę imprezy
Formularz SFI-standardowy
formularz informacyj nybędący załącznikiem 1 i 2 do ustawy, który należy
przedłożyć podróżnikowi przed podpisaniem umowy
Główne właściwości oferowanej
usługi turystycznejwymagane przez ustawę paragraf 40 informacje
oImprezie, których należy poinformować podróżnego przed podpisaniem umowy
Oferta biura i sposób
przekazywania dokumentów i informacji Oferta
biura nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 K.C. Lecz są
zaproszeniem do podpisania umowy. Dane zawarte w opisie imprez mają
charakter informacyjny i mogą ulec zmianie
przed zawarciem umowy z zachowaniem określonego w art. 40
ust. 3 ustawy wymogu poinformowania podróżnego o zmianie.
Sposób przekazywania
dokumentów i informacji Biuro podróży i podróżny przekazują
sobie wymagane ustawą i umową informacje i dokumenty za
potwierdzeniem odbioru w sposób odpowiedni do rodzaju
uzgodnionego przez strony trwałego nośnika
Umowa i jej zawarcie
Integralną część umowy są
następujące dokumenty:
1.Warunki uczestnictwa.
2.Program.
3.Warunki ubezpieczenia
podróży.
4.Polityka prywatności-
klauzula informacyjna RODO
5.Wewnętrzna procedura
rozpatrywania żądań i skarg podróżnych związanych z realizacją
imprezy.
6.Informacje celno-dewizowe,
sanitarno epidemiologiczne i emigracyjne.
Dokumenty, o których mowa
wyżej są dostępne na stronie WWW biura oraz w biurze podróży i
u agentów
Umowa może być zawarta:
A) Za pośrednictwem agenta w
fizycznej obecności obu stron.
B) Telefonicznie lub za pomocą
elektronicznych środków łączności
Osoba dokonujący rezerwacji
Imprezy musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Zawarcie
umowy na rzecz osoby małoletniej, jeśli osoba małoletnia wyjeżdża bez
rodzica lub opiekuna prawnego wymaga pisemnej zgody rodzicówlub opiekunów
prawnych, z podpisami rodziców lub opiekunów prawnych poświadczonymi
notarialnie.
Zawarcie umowy następuje
przez podpisanie druku „Umowa o świadczeniu usług turystycznych ”
przez uprawnionego przedstawiciela biura lub agenta i podróżnego. W
przypadku zawarcia umowy drogą elektroniczną dopuszcza się umieszczenie
w rubryce „czytelny podpis
agenta” jego imię i nazwisko i unikalny indywidualny kod, który
jest jednoznaczny z jego z podpisem. W przypadku zawarcia umowy
drogą elektroniczną buro i podróżujący uznają umowę za zawartą:
A) Otrzymania przez biuro
umowy podpisanej przez uczestnika drogą pocztowa.
B) Otrzymanie skanu umowy
zawierający podpis uczestnika otrzymanego przez biuro drogą elektroniczną
C) Zdjęcie umowy z podpisem
uczestnika i przesłanego do biura drogą elektroniczną.
W przypadku zawarcia umowy
drogą elektroniczną,podróżujący po jej zaakceptowaniu zobowiązany jest w
ciągu 3 dni dostarczyć podpisany
egzemplarz do biura w
sposób powyżej opisany.
Po upływie tego terminu
uważa się, że umowa nie została zawarta.
Uczestnik, którego
podpis figuruje na umowie (pierwsza osoba wymieniona w
umowie) przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zapłatę całej ceny
imprezy za wszystkich uczestników wymienionych w umowie. Jest
również odpowiedzialna za przekazywanie pozostałym uczestnikom
otrzymanych od biura podróży dokumentów dotyczących imprezy, a
także za przekazywanie biurze podróży w imieniu tych uczestników
informacji, dokumentów i oświadczeń związanych z imprezą.
Podczas zawierania umowy
podróżny potwierdza, iż przed podpisaniem umowy udzielone mu zostały
wymagane ustawą informacje za pośrednictwem odpowiedniego formularza
SFI i został poinformowany o głównych właściwości oferowanej usługi
turystycznej. Podczas zawierania umowy podróżny potwierdza, że
otrzymał, zapoznał się i akceptuje dokumenty będące integralną częścią
umowy
Podróżny jest uprawniony
do żądania kopii umowy o udział w imprezie w postaci papierowej,
jeżeli umowa ta została zawarta w jednoczesnej fizycznej obecności stron.
Umowa o udział w
imprezie turystycznej zawiera pełną treść uzgodnień pomiędzy Burem a
podróżnym w tym informacje, o których mowa w art. 40 ust. 1ustawy
Cena imprezy i warunki
płatności
Wszystkie ceny imprez są
cenami umownymi. Cena imprezy jest kalkulowana na podstawie
taryf, cen, opłat i kursów walut. Cena Imprezy składa się z dwóch
składowych: kosztów imprezy oraz obowiązkowych kosztów
imprezy płatnych podczas trwania imprezy (na miejscu). Cena imprezy
nie obejmuje kosztów nieuwzględnionych w programie np.
uzyskania dowodu osobistego, paszportu, wizy, szczepień ochronnych,
dodatkowych ubezpieczeń, itp. a odpowiedzialność za ich
uzyskanie i wynikające z tego koszty spoczywają na podróżnym. Cena
imprezy obejmuje wyłącznie koszty zawarte w programie w rubryce „cena
zawiera” Przedpłata na poczet ceny imprezy wynosi maksymalnie 30%
ceny imprezy oraz dodatkowych świadczeń, jeśli występują i jej wysokość
podana jest w umowie. Przedpłaty należy dokonać w biurze podróży lub
u agenta bądź na wskazany przez biuro podróży lub agenta rachunek
bankowy w ciągu 24 godzin od momentu podpisania umowy.
Pełną należność za imprezę,
pomniejszoną o dokonane przedpłaty, należy wpłacić do biura podróży
lub do agenta, bądź na wskazany przez biuro podróży lub
agenta rachunek bankowy w 30 dniu liczonym od daty rozpoczęcia
imprezy , brak wpłaty w/w terminie biuro może uznać za rozwiązanie
umowy przez klienta. Podróżny zobowiązany jest w opisie przelewu
podać imię i nazwisko lub imiona i nazwiska oraz nazwę imprezy i termin
Zwroty pieniężne będą
przekazywane wyłącznie na wskazany przez podróżnego rachunek bankowy
lub w formie przekazu pocztowego na adres podróżnego podany na
umowie.
Dokumenty Podróżne
Podróżny wyjeżdżający do
strefy Schengen i do krajów Unii Europejskiej wymagany jest dowód
osobisty lub paszport Wymóg posiadania dokumentu tożsamości dotyczy też
niemowląt i dzieci do lat 18. Podróżnym posługującym się paszportem
tymczasowym, dyplomatycznym
lub paszportem innego kraju
biuro podróży zaleca przed dokonaniem rezerwacji kontakt z placówką
dyplomatyczną krajów tranzytowych i kraju docelowego z racji możliwych
ograniczeń formalnych. Jeżeli istnieją przeciwwskazania lekarskie
do odbycia przez podróżnego
podróży zagranicznej i udziału
w imprezie podróżny jest obowiązany poinformować o tym biuro podróży.
Jeżeli udział w Imprezie
jest związany z określonymi wymaganiami zdrowotnymi informacje o
tym zamieszcza się w programie imprezy.
Rozpoczęcie imprezy, doba
hotelowa
Biuro podróży informuje, że w
programie imprezy, w której przewidziano transport lotniczy
data wylotu jest dniem rozpoczęcia, a data powrotu dniem
zakończenia imprezy. Pierwszy i ostatni dzień imprezy samolotowej
przewidziany jest na transport chyba ze program imprezy
przewiduje dodatkowe świadczenia w tych dniach. Zwyczajowo doba
hotelowa, a co za tym idzie świadczenia hotelowe w hotelach i
apartamentach, kończą się o godzinie 10.00,a rozpoczynają się w godzinie.
14.00-15.00.chyba, że program imprezy mówi jednoznacznie
o innych godzinach świadczeń
noclegowych. W przypadku lotów powrotnych do kraju następujących po
zakończeniu ostatniej doby hotelowej, należy opuścić pokoje do godz.
10.00 w dniu wykwaterowania. Chyba że program imprezy mówi jednoznacznie
o innych godzinach wykwaterowania
Zmiana warunków umowy- biuro
Z zastrzeżeniem art. 48 ust.
10 oraz art. 50 ust. 1 ustawy - cena imprezy określona w
umowie nie podlega zmianie. Zmiana innych niż cena warunków
umowy, zwanych może nastąpić zgodnie z przepisami art. 46 ustawy. O
wszystkich zmianach umowy, innych niż nieznaczne w
rozumieniu art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz o
związanych z nimi uprawnieniach i obowiązkach
stron biuro podróży ma obowiązek powiadomić podróżnego na
trwałym nośniku niezwłocznie. Podróżny ma obowiązek po
otrzymaniu zawiadomienia o zmianach umowy poinformować biuro
podróży lub agenta na trwałym nośniku w terminie określonym w tym
zawiadomieniu czy przyjmuje proponowaną zmianę czy odstępuje od
umowy. Podróżny, który po otrzymaniu informacji na temat zmian
warunków umowy wyrazi na nie zgodę, nie ma prawa do odszkodowania z
tytułu tych zmian.
Zmiana warunków umowy
-podróżny
Zmiana umowy z inicjatywy
podróżnego może nastąpić po złożeniu przez podróżnego oświadczenia na
trwałym nośniku w biurze podróży, u agenta lub drogą
elektroniczną. Podróżny, który po uiszczeniu zaliczki lub całej ceny
imprezy chce dokonać zmian umowy (np. w zakresie: terminu, miejsca
docelowego, zakwaterowania, innych świadczeń), jest zobowiązany
stosować się do następujących zasad:
A) Przy zmianach, o których
podróżny poinformuje biuro podróży do 40 dni przed planowaną
datą rozpoczęcia imprezy, biuro podróży ma prawo pobrać opłatę
manipulacyjną w wysokości 250 zł od osoby.
B) W przypadku imprez
realizowanych samolotem rejsowym, pociągiem (informacja o
charakterze transportu jest podawana w umowie) powyższe warunki
zmiany nie znajdują zastosowania. Koszty zmian (terminu, uczestnika
itp.) naliczone przez biuro podróży będą uzależnione od kosztów
naliczonych przez przewoźnika.
C) Podróżnego zmieniającego
termin wyjazdu, miejsce docelowe, zakwaterowanie, powyżej 40 dni
przed datą rozpoczęcia imprezy, obowiązują przy wyborze nowej imprezy
takie warunki cenowe, jakie obowiązywały za nią w dniu dokonania pierwotnej
rezerwacji.
D), Jeśli zmiana warunków
umowy nastąpi w terminie krótszym niż 40 dni przed rozpoczęciem na
wniosek uczestnika, jest to równoznaczne z odstąpieniem przez podróżnego
od umowy. Chyba, że strony postanowią inaczej.
Zmiana ceny imprezy-
podwyższenie ceny i obniżenie ceny nie stanowiące podstaw do
rozwiązania umowy z winy biura podróży
Zgodnie z art. 45 ustawy
podwyższenie cen po podpisaniu umowy jest możliwe wyłącznie jako
bezpośredni skutek: zmiany kosztów wysokości podatków lub opłat od
usług turystycznych objętych umową nałożonych przez podmioty,
które nie biorą bezpośredniego udziału w realizacji imprezy
turystycznej, w tym podatków turystycznych , kursów walut
mających znaczenie dla danej imprezy turystycznej. Zmiana ceny jest
możliwa wyłącznie jeśli ulegną zmianie w /w składniki ceny
imprezy od dnia podpisania umowy do 20 dnia przed datą rozpoczęcia
imprezy. Biuro każdorazowo przy zawieraniu umowy podaje kursy
walut przyjęte do kalkulacji i procentowy przybliżony udział
walut obcych w cenie imprezy.
Cena ustalona w umowie o
udział w imprezie turystycznej nie może być podwyższona w okresie 20
dni przed datą rozpoczęcia imprezy turystycznej i nie może być wyższa niż
8% ceny imprezy ukazanej w umowie. Biuro powiadamia podróżnego na
trwałym nośniku, w sposób jasny i zrozumiały, o zmianie ceny oraz
uzasadnia podwyżkę i wskazuje sposób jej obliczenia. W analogiczny
sposób i z analogicznych przyczyn klient może domagać się
zwrotu części zapłaty z imprezę.
Rozwiązanie umowy przez biuro
podróży z powodu niewystarczającej ilości umów podpisanych na imprezę
Biuro podróży może rozwiązać
umowę i dokonać pełnego zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu
podpisanej umowy, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia,
jeżeli liczba zawartych umów jest mniejsza niż ustanowiona w umowie,
a biuro podróży powiadomiło podróżnego o
rozwiązaniu umowy nie później niż na 20 dni przed datą rozpoczęcia
imprezy. Biuro podróży informuje że może rozwiązać jednostronnie
umowy z powodu nie wystarczającej ilości uczestników Alpy francuskie narty
wszystkie terminy łącznie 40 uczestników w każdym terminie, Andora
narty 30 uczestników w każdym terminie.
Przepisanie imprezy
Podróżny może bez zgody biura
podróży przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w
imprezie wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy uprawnienia,
jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z
umowy obowiązki.
To przeniesienie uprawnień i
przejęcie obowiązków, zwane przepisaniem imprezy, jest
skuteczne wobec biura podróży, jeżeli podróżny zawiadomi biuro o
przepisaniu imprezy na trwałym nośniku określonym w umowie w rozsądnym
terminie.
Zawiadomienie złożone do
7 dni przed rozpoczęciem imprezy uważa się w każdym przypadku za
złożone w rozsądnym terminie. Jeżeli przepisanie imprezy będzie
wiązać się dla biura podróży z dodatkowymi kosztami, żądając ich
zapłaty biuro podróży wykaże podróżnemu zasadne i rzeczywiste koszty.
Za nieuiszczoną część
ceny imprezy oraz koszty poniesione przez biuro podróży w wyniku
przepisania imprezy podróżny i osoba przejmująca jego uprawnienia
odpowiadają solidarnie.
Odstąpienie podróżnika od
umowy- koszty odstąpienia Uczestnik może odstąpić
od umowy w każdym czasie przed rozpoczęciem imprezy W momencie
odstąpienia od umowy podróżnik jest zobowiązany do zapłacenia na
rzecz biura podróży opłaty za odstąpienie od umowy określanej i pobieranej
przez biuro podróży zgodnie z przepisami art. 47 ust. 2
ustawy. Biuro podróży ustala stałą opłatę manipulacyjną w wysokości
300 zł od osoby. Opłata ta jest naliczana do 40 dni włącznie
liczonych od dnia rozpoczęcia imprezy.
Na podstawie opracowanych
kalkulacji w roku 2023 poniesione koszty względem całkowitej
wartości zawartej umowy – kształtują się następująco:
od 39 do 31 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 20% ceny imprezy,
od 30 do 21 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 50% ceny imprezy,
od 20 do 14 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 60% ceny imprezy,
od 13 do 8 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 70% ceny imprezy,
od 7 do 2 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 80% ceny imprezy,
od 24 do1 godziny przed
terminem rozpoczęcia imprezy –do 90% ceny Imprezy
Poniżej 1 godziny przed
terminem rozpoczęcia imprezy do- 100% ceny imprezy
Do kalkulacji ostatecznie
poniesionych kosztów biuro podróży może przystąpić po
rozliczeniu kosztów imprezy, z której podróżnik nie skorzystał. W
przypadku imprez realizowanych samolotem rejsowym, pociągiem powyższe
warunki rezygnacji nie obowiązują Koszty rezygnacji naliczone
przez Biuro Podróży będą uzależnione od kosztów naliczonych przez
przewoźnika. Biuro podróży w terminie do 15 dni od rozwiązania
umowy dokona zwrotu podróżnemu zapłaconej kwoty za imprezę
pomniejszonej o opłatę za odstąpienie od umowy, która zostanie wliczona
zgodnie z zasadą, że koszty rezygnacji podróżnika są wyłącznie nie
odwracalnymi kosztami poniesionymi przez biuro i nie
zawierają ukrytych zysków. Jeżeli po kalkulacji
ostatecznie poniesionych kosztów znajdzie konieczność zwrócenia
podróżnikowi części opłaty
– biuro podróży niezwłocznie
zwróci podróżnikowi należną kwotę.
Postanowienia powyższe
nie mają zastosowania w przypadku, gdy ustawa mówi, iż odstąpienie
przez podróżnego od umowy lub jej rozwiązanie przez podróżnego
następuje bez opłaty.
Ubezpieczenie KL i NNW
obowiązkowe oraz dodatkowe ubezpieczenia podróżne
Informacje dotyczące
obowiązkowego ubezpieczenia podróżników na imprezach zagranicznych w
zakresie, KL/NNW oraz dobrowolnych ubezpieczeń dodatkowych (np.
ubezpieczenie choroby przewlekłe ubezpieczenie odkoszów rezygnacji) także warunki
tych ubezpieczeń zawarte są w warunkach ubezpieczenia na stronie biurze
podróży https://guidedtournarty.netlify.app/ Koszty
ubezpieczenia obowiązkowego zawsze są wliczone w cenę imprezy
Realizacja umowy i
odpowiedzialność biura z tytułu realizacji umowy
W sprawach związanych z
imprezą podróżny może kontaktować się przed rozpoczęciem
imprezy bezpośrednio z biurem podróży a w przypadku zawarcia umowy za
pośrednictwem agenta – z tym agentem, zaś w momencie
rozpoczęcia imprezy - z pilotem lub rezydentem, którego numer
telefonu i adres poczty elektronicznej został zawarty w umowie lub
zostanie przekazany uczestnikowi na uzgodnionym trwałym
nośniku najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem Imprezy.
Biuro podróży jest
odpowiedzialne wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych
umową. Jeżeli którakolwiek z usług turystycznych nie jest wykonywana
zgodnie z umową bądź nie są wykonywane usługi stanowiące istotną
część imprezy, mają zastosowanie przepisy art. 48 ustawy.
Zgodnie z art. 48 pkt. 2.
Uczestnik ma obowiązek
poinformować biuro podróży o stwierdzonych
niezgodnościach niezwłocznie, w miarę możliwości w
trakcie trwania imprezy z uwzględnieniem okoliczności danej
sprawy.
Jeżeli po rozpoczęciu
imprezy turystycznej jej znaczące elementy nie mogą zostać
zrealizowane zgodnie z umową, będą musiały zostać zaproponowane
podróżnemu, bez dodatkowych kosztów, odpowiednie alternatywne usługi.
W przypadku gdy usługi
nie są świadczone zgodnie z umową, co istotnie wpływa na
realizację imprezy turystycznej, a organizator turystyki nie zdoła
usunąć problemu, podróżni mogą rozwiązać umowę bez opłaty za rozwiązanie
Odpowiedzialność biura
podróży z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług
turystycznych objętych imprezą określają przepisy art.50 ustawy.
Odpowiedzialność biura
oraz agenta za błędy w rezerwacji określa art. 53
ustawy. Zgodnie z art. 50 ust. pkt. 3 ustawy biuro podróży może nie
uznać zgłoszonej przez uczestnika niezgodności z umową zawartą
pomiędzy biurem a uczestnikiem.
W przypadkach innych,
niż określone w ust. 5, w Na podstawie art.50, pkt. 6 biuro
ogranicza odszkodowanie do maksimum trzykrotności ceny imprezy względem
każdego podróżnego , o ile to nie dotyczy szkody na osobie lub szkody
spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa.
Obowiązek udzielenia
podróżnemu pomocy przez biuro który znalazł się w trudnej sytuacji w
związku z wystąpieniem nieuniknionych i
nadzwyczajnych okoliczności
W przypadku, gdy podróżny
znalazł się w trudnej sytuacji w związku z
wystąpieniem nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w
rozumieniu art. 4 pkt. 15 ustawy. Biuro podróży udziela podróżnemu
odpowiedniej pomocy na warunkach określonych w art. 52
ustawy. W przypadku, gdy niemożliwe jest zapewnienie podróżnemu
powrotu do kraju zgodnie z umową z powodu nieuniknionych i
nadzwyczajnych okoliczności, biuro podróży ponosi koszty niezbędnego
zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do
określonej w umowie, przez okres do 3 nocy.
Powyższe uprawnienie do
zakwaterowania nie wyłącza stosowania przepisów korzystniejszych w
tym zakresie. Biuro podróży nie może powoływać się na nieuniknione i
nadzwyczajne okoliczności w celu ograniczenia odpowiedzialności, jeżeli przedsiębiorca
świadczący usługi transportowe nie może powoływać się na takie
okoliczności na podstawie innych przepisów.
Odpowiedzialność podróżnego
Podróżny ponosi pełną
odpowiedzialność z posiadanie niezbędnych dokumentów, zaświadczę i
pozwoleń, niezbędnych do uczestniczenia w imprezie, a w
szczególności osobistych dokumentów podróżnych spełniający wymagania
odpowiednich służb państwowych (dowód osobisty, paszport, wizy,
zezwolenia emigracyjne które niezbędnych przy
realizacji imprezy.Podróżny jest zobowiązany do pokrycia kosztów
strat i zniszczeń powstałych z jego winy w trakcie trwania imprezy. Za
szkody wyrządzone podczas imprezy przez osoby małoletnie odpowiadają
rodzice lub opiekunowie prawni.
Podróżny ponosi
odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów celno -dewizowych
Podróżny ponosi
odpowiedzialność za to, czy on sam i jego bagaż spełniają
warunki obowiązujące dla podróży samolotem, autokarem, pociągiem lub
innym przewidzianym środkiem transportu osobowego i bagażowego.
Warunki Przewozu
Pasażerów i Bagażu samolotem znajdują się na stronie biura w zakładce
„linie lotnicze”.”
Odpowiedzialność linii
lotniczej
Przewozy lotnicze pasażerów i
bagażu regulują Porozumienie Montrealskie z 1999 r. i
Konwencja Warszawska. Reklamacje dotyczące uszkodzenia lub
splądrowania bagażu w trakcie przewozu lotniczego należy składać pisemnie
na formularzu Property Irregularity Report (dalej PIR) na
adres przedstawicielstwa linii lotniczych w ciągu 7 dni od odebrania
uszkodzonych przedmiotów.
Reklamacje wynikające z
opóźnienia w dostarczeniu bagażu należy składać pisemnie na adres
przedstawicielstwa linii lotniczych do 21 dni od dnia przekazania bagażu
pasażerowi. Formularz PIR dostępny jest na lotniskach zazwyczaj w punktach
zgłaszania utraty lub uszkodzenia bagażu z ang. „Lost and
found”. Szczegółowe informacje zawarte są w zakładce linie lotnicze
na stronie WWW biura
Wewnętrzna procedura
rozpatrywania wiadomości,żądań i skarg podróżnego związanych z
realizacją imprezy organizowanej przez biuro
A). Jeżeli w trakcie imprezy
podróżny stwierdza niezgodności w wykonywaniu umowy,
powinien niezwłocznie zawiadomić o tym biuro podróży lub
jego przedstawiciela w miejscu realizacji imprezy. W
przypadku stwierdzonej niezgodności podróżny ma prawo do
złożenia skargi. W celu zapobiegania szkodom skarga
winna być złożona przez podróżnego niezwłocznie, tak, aby
biuro podróży mogło jak najszybciej interweniować i
zapobiec niezgodnościom w trybie pilnym.
B). Skarga powinna zawierać
dane umożliwiające identyfikację podróżnego, imprezy, w której brał
udział, przedmiot skargi, wskazanie oraz określenie żądań. Skarga
powinna być złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia
zakończenia imprezy, do zachowania terminu wystarczy
wysłanie skargi przed jego upływem. W przypadku złożenia skargi
po terminie, biuro podróży może uznać ją za bezskuteczną.
C). Skarga związana z
niezgodnością w wykonywania umowy powinna być kierowana do biura
podróży na adres; 32-823 Szczepanów ul. Łukowa 13, Biznes i
Turystyka sp. z o.o. Lub na adres mailowy biznes.turystyka@op.pl. lub
do agenta za pośrednictwem, którego umowa została zawarta.
D). Agent, oraz przedstawiciel
biura (pilot) nie są uprawnieni do uznawania roszczeń
podróżnego związanych z niezgodności z umową
3. Odpowiedź na prawidłowo
złożoną skargę zostanie przekazana podróżnemu w postaci papierowej lub
za pomocą innego trwałego nośnika informacji, nie później
niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania skargi.
4. O ile obowiązek taki nie
wynika z obowiązujących przepisów prawa, biuro nie korzysta z
pozasądowych sposobów rozpatrywania skarg i dochodzenia
roszczeń, w tym nie korzysta z pozasądowego
rozwiązywania sporów konsumenckich. Wykonując
obowiązki nałożone przez obowiązujące przepisy
prawa, biuro informuje, iż podmiotem uprawnionym do
prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania
sporów konsumenckich, któremu podlega jest Inspekcja
Handlowa Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Krakowie (ul.
Ujastek 1 (budynek "S"), 31 – 752
KRAKÓW, e-mail: sekretariat@krakow.wiih.gov.pl. a
informacje dotyczące postępowań
udostępnione są na stronie internetowej http://www.krakow.wiih.gov.pl/. Podróżny
ma również możliwość do złożenia skargi za pomocą platformy
utworzonej przez Komisję Europejską znajdują się pod
adresem:https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event =main.home2.show&lng=PL
Podróżny może również uzyskać pomoc w sprawie swoich uprawnień
oraz w zakresie sporu między nim, a biurem
zwracając się do powiatowego rzecznika konsumentów lub
organizacji społecznej, do której zadań statutowych
należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja
Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich) W
przypadku nierozwiązania sporu – skarga będą rozstrzygane
przez właściwy miejscowo sąd.
Zabezpieczenia finansowe biura
na wypadek jego niewypłacalności
Biuro podróży oświadcza że
posiada wymagane ustawą zabezpieczenia finansowe na
wypadek niewypłacalności w postaci: Gwarancji ubezpieczeniowej
wydanej przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w
Warszawie 00-867 przy ul .Chłodnej 51 o sumie gwarancyjnej 233 920,00
zł Ważnej od 05.09.2023 do 04.09.2024 (skan certyfikatu został
umieszczony w aplikacji w kategorii Dokumenty). Zgodnie z ustawą
odprowadza składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny prowadzony
przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Płocka 9/11, 01-231
Warszawa mail tfg@ufg.pl +48 22 53 96 100 Wysokość składki na 1 uczestnika
imprezy wynosi od 12 zł/osoba i zależy od typu imprezy. Składka ta
jest zawsze wliczana w cenę imprezy. Wypłata środków z gwarancji następuje. W
zakresie pokrycia kosztów kontynuacji imprezy lub kosztów powrotu do kraju
uczestników imprezy przez Małopolski Urząd Marszałkowski W zakresie
zwrotu części lub całości wpłat wniesionych tytułem podpisania
umowy pomiędzy biurem a uczestnikiem przez TFG
prowadzony przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Płocka
9/11, 01-231 Warszawa mail tfg@ufg tel +48 22 53 96 100
Postanowienia końcowe
W sprawach nieuregulowanych
Warunkami Uczestnictwa zastosowanie mają
przepisy Ustawy, przepisy Kodeksu Cywilnego oraz
inne przepisy dotyczące ochrony konsumenta, zawarte w ustawie O
prawach konsumenta (Dz. U. z 2017 r. poz. 683)
Ogólne warunki uczestnictwa w
imprezach turystycznych organizowanych przez biuro podroży
Biznes i Turystyka sp. z o.o.
oraz wewnętrzna procedura rozpatrywania wiadomości, żądań i
skarg podróżnego związanych z realizacją
Wstęp, słownik definicji,
skróty, postanowienia ogólne
Biznes i Turystyka spółka z o.
o z siedzibą będąca organizatorem turystyki, w rozumieniu ustawyz dn. 24
listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i usługach
powiązanych jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnościąz siedzibą w
Szczepanowie,adres: 32-823 Szczepanów ul.Łukowa 41,NIP:869-198-2960,
KRS:000051782,Kapitał zakładowy spółki wynosi 5000,00 zł i został
wniesiony w całości. Spółka wpisana jest do
Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych nr
ewidencyjny 9092, nr rejestrowy10806-12 . Spółka używająca nazwy
Handlowej „Biznes i Turystyka” stawia sobie za cel:realizacje z najwyższą
starannością i w zgodzie zobowiązującymi przepisami prawa usługturystycznych
oraz zapewnienia uczestnikomoptymalnych warunków uczestniczenia w
wyjazdach realizowanych przez Biznes i Turystykę sp. z o.o. Prawa i
obowiązki uczestników imprezy turystycznej oraz bura podróży
określają: Ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
Cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93, tekst jednolity),
Ustawa z dn. 24
listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych
usługach turystycznych (Dz.U. 2017 poz. 2361, tekst
jednolity) i Ustawa o prawach konsumenta (Dz U.z2017 r .poz.
683) oraz niniejsze warunki uczestnictwa
Słownik Pojęć i stosowane
skróty:biuro podróży, biuro - Biznes i Turystyka sp. z o.o.
Warunki uczestnictwa-„
Ogólne warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych Biznes i
Turystyka sp. z o.o. któreokreślają prawa i obowiązki biura
podróży związane z podpisywaniem umów, sprzedażą i realizacją imprez
biurapodróży a tak że określają prawa i obowiązki uczestnikówtych imprez,
oraz agentów biura
Impreza -
impreza turystyczna
Umowa-
umowa o świadczeniu usług turystycznychzawarta miedzy biurem podróży a
podróżnikiem zgodnie z wymogami ustawy z dnia 24 listopada 2017
r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Ustawa -
ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i
powiązanych usługach turystycznych.
Trwały nośnik; jest
używane w znaczeniu nadanym im przez ustawę :art.4pkt 8
Agent ;
jest używane w znaczeniu nadanym im przez ustawę w art. 4 pkt. 9,
11 ustawy działającego na rzecz i w imieniu biura
Podróżny, uczestnik –
osoba fizyczna biorąca udział w realizowanej przez biuro na podstawie
podpisanej umowyimprezie lub mająca zamiar brania udziału realizowanej
przez biuro imprezie
Oferta biura-
aktualne opisy imprez zamieszczonej na stronie
www.biznes-i-turystyka.net oraz w katalogach, ulotkach, plakatach .itp.
Program -
opis imprezy oraz usług wybranej przezpodróżnego i stanowiącej przedmiot
umowy zawierający informacje zgodnie z paragrafem 42 ustawy. Za
wyjątkiemusług które zostały wybrane i nabyte po rozpoczęciu realizacji
usługi turystycznej.
Ubezpieczenie KL i NNW
obowiązkowe – pakiet usług
ubezpieczeniowych dla klientów biura przygotowanych przez UNIQA
Ubezpieczenia Towarzystwem Ubezpieczeńi Reasekuracji A.S. z siedzibą w
Warszawie00-867 przy ul. Chłodnej 51 potwierdzony umową generalną nr
136361 zobowiązująca do zawieraniaumów ubezpieczenia w związku z
imprezami turystycznymi za granicą z dnia 05.09.2014 r określający
warunki ubezpieczenia obowiązkowego dla uczestników imprez
biura Koszty ubezpieczenia obowiązkowego zawsze są
wliczone w cenę imprezy
Formularz SFI-standardowy
formularz informacyj nybędący załącznikiem 1 i 2 do ustawy, który należy
przedłożyć podróżnikowi przed podpisaniem umowy
Główne właściwości oferowanej
usługi turystycznejwymagane przez ustawę paragraf 40 informacje
oImprezie, których należy poinformować podróżnego przed podpisaniem umowy
Oferta biura i sposób
przekazywania dokumentów i informacji Oferta
biura nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 K.C. Lecz są
zaproszeniem do podpisania umowy. Dane zawarte w opisie imprez mają
charakter informacyjny i mogą ulec zmianie
przed zawarciem umowy z zachowaniem określonego w art. 40
ust. 3 ustawy wymogu poinformowania podróżnego o zmianie.
Sposób przekazywania
dokumentów i informacji Biuro podróży i podróżny przekazują
sobie wymagane ustawą i umową informacje i dokumenty za
potwierdzeniem odbioru w sposób odpowiedni do rodzaju
uzgodnionego przez strony trwałego nośnika
Umowa i jej zawarcie
Integralną część umowy są
następujące dokumenty:
1.Warunki uczestnictwa.
2.Program.
3.Warunki ubezpieczenia
podróży.
4.Polityka prywatności-
klauzula informacyjna RODO
5.Wewnętrzna procedura
rozpatrywania żądań i skarg podróżnych związanych z realizacją
imprezy.
6.Informacje celno-dewizowe,
sanitarno epidemiologiczne i emigracyjne.
Dokumenty, o których mowa
wyżej są dostępne na stronie WWW biura oraz w biurze podróży i
u agentów
Umowa może być zawarta:
A) Za pośrednictwem agenta w
fizycznej obecności obu stron.
B) Telefonicznie lub za pomocą
elektronicznych środków łączności
Osoba dokonujący rezerwacji
Imprezy musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Zawarcie
umowy na rzecz osoby małoletniej, jeśli osoba małoletnia wyjeżdża bez
rodzica lub opiekuna prawnego wymaga pisemnej zgody rodzicówlub opiekunów
prawnych, z podpisami rodziców lub opiekunów prawnych poświadczonymi
notarialnie.
Zawarcie umowy następuje
przez podpisanie druku „Umowa o świadczeniu usług turystycznych ”
przez uprawnionego przedstawiciela biura lub agenta i podróżnego. W
przypadku zawarcia umowy drogą elektroniczną dopuszcza się umieszczenie
w rubryce „czytelny podpis
agenta” jego imię i nazwisko i unikalny indywidualny kod, który
jest jednoznaczny z jego z podpisem. W przypadku zawarcia umowy
drogą elektroniczną buro i podróżujący uznają umowę za zawartą:
A) Otrzymania przez biuro
umowy podpisanej przez uczestnika drogą pocztowa.
B) Otrzymanie skanu umowy
zawierający podpis uczestnika otrzymanego przez biuro drogą elektroniczną
C) Zdjęcie umowy z podpisem
uczestnika i przesłanego do biura drogą elektroniczną.
W przypadku zawarcia umowy
drogą elektroniczną,podróżujący po jej zaakceptowaniu zobowiązany jest w
ciągu 3 dni dostarczyć podpisany
egzemplarz do biura w
sposób powyżej opisany.
Po upływie tego terminu
uważa się, że umowa nie została zawarta.
Uczestnik, którego
podpis figuruje na umowie (pierwsza osoba wymieniona w
umowie) przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zapłatę całej ceny
imprezy za wszystkich uczestników wymienionych w umowie. Jest
również odpowiedzialna za przekazywanie pozostałym uczestnikom
otrzymanych od biura podróży dokumentów dotyczących imprezy, a
także za przekazywanie biurze podróży w imieniu tych uczestników
informacji, dokumentów i oświadczeń związanych z imprezą.
Podczas zawierania umowy
podróżny potwierdza, iż przed podpisaniem umowy udzielone mu zostały
wymagane ustawą informacje za pośrednictwem odpowiedniego formularza
SFI i został poinformowany o głównych właściwości oferowanej usługi
turystycznej. Podczas zawierania umowy podróżny potwierdza, że
otrzymał, zapoznał się i akceptuje dokumenty będące integralną częścią
umowy
Podróżny jest uprawniony
do żądania kopii umowy o udział w imprezie w postaci papierowej,
jeżeli umowa ta została zawarta w jednoczesnej fizycznej obecności stron.
Umowa o udział w
imprezie turystycznej zawiera pełną treść uzgodnień pomiędzy Burem a
podróżnym w tym informacje, o których mowa w art. 40 ust. 1ustawy
Cena imprezy i warunki
płatności
Wszystkie ceny imprez są
cenami umownymi. Cena imprezy jest kalkulowana na podstawie
taryf, cen, opłat i kursów walut. Cena Imprezy składa się z dwóch
składowych: kosztów imprezy oraz obowiązkowych kosztów
imprezy płatnych podczas trwania imprezy (na miejscu). Cena imprezy
nie obejmuje kosztów nieuwzględnionych w programie np.
uzyskania dowodu osobistego, paszportu, wizy, szczepień ochronnych,
dodatkowych ubezpieczeń, itp. a odpowiedzialność za ich
uzyskanie i wynikające z tego koszty spoczywają na podróżnym. Cena
imprezy obejmuje wyłącznie koszty zawarte w programie w rubryce „cena
zawiera” Przedpłata na poczet ceny imprezy wynosi maksymalnie 30%
ceny imprezy oraz dodatkowych świadczeń, jeśli występują i jej wysokość
podana jest w umowie. Przedpłaty należy dokonać w biurze podróży lub
u agenta bądź na wskazany przez biuro podróży lub agenta rachunek
bankowy w ciągu 24 godzin od momentu podpisania umowy.
Pełną należność za imprezę,
pomniejszoną o dokonane przedpłaty, należy wpłacić do biura podróży
lub do agenta, bądź na wskazany przez biuro podróży lub
agenta rachunek bankowy w 30 dniu liczonym od daty rozpoczęcia
imprezy , brak wpłaty w/w terminie biuro może uznać za rozwiązanie
umowy przez klienta. Podróżny zobowiązany jest w opisie przelewu
podać imię i nazwisko lub imiona i nazwiska oraz nazwę imprezy i termin
Zwroty pieniężne będą
przekazywane wyłącznie na wskazany przez podróżnego rachunek bankowy
lub w formie przekazu pocztowego na adres podróżnego podany na
umowie.
Dokumenty Podróżne
Podróżny wyjeżdżający do
strefy Schengen i do krajów Unii Europejskiej wymagany jest dowód
osobisty lub paszport Wymóg posiadania dokumentu tożsamości dotyczy też
niemowląt i dzieci do lat 18. Podróżnym posługującym się paszportem
tymczasowym, dyplomatycznym
lub paszportem innego kraju
biuro podróży zaleca przed dokonaniem rezerwacji kontakt z placówką
dyplomatyczną krajów tranzytowych i kraju docelowego z racji możliwych
ograniczeń formalnych. Jeżeli istnieją przeciwwskazania lekarskie
do odbycia przez podróżnego
podróży zagranicznej i udziału
w imprezie podróżny jest obowiązany poinformować o tym biuro podróży.
Jeżeli udział w Imprezie
jest związany z określonymi wymaganiami zdrowotnymi informacje o
tym zamieszcza się w programie imprezy.
Rozpoczęcie imprezy, doba
hotelowa
Biuro podróży informuje, że w
programie imprezy, w której przewidziano transport lotniczy
data wylotu jest dniem rozpoczęcia, a data powrotu dniem
zakończenia imprezy. Pierwszy i ostatni dzień imprezy samolotowej
przewidziany jest na transport chyba ze program imprezy
przewiduje dodatkowe świadczenia w tych dniach. Zwyczajowo doba
hotelowa, a co za tym idzie świadczenia hotelowe w hotelach i
apartamentach, kończą się o godzinie 10.00,a rozpoczynają się w godzinie.
14.00-15.00.chyba, że program imprezy mówi jednoznacznie
o innych godzinach świadczeń
noclegowych. W przypadku lotów powrotnych do kraju następujących po
zakończeniu ostatniej doby hotelowej, należy opuścić pokoje do godz.
10.00 w dniu wykwaterowania. Chyba że program imprezy mówi jednoznacznie
o innych godzinach wykwaterowania
Zmiana warunków umowy- biuro
Z zastrzeżeniem art. 48 ust.
10 oraz art. 50 ust. 1 ustawy - cena imprezy określona w
umowie nie podlega zmianie. Zmiana innych niż cena warunków
umowy, zwanych może nastąpić zgodnie z przepisami art. 46 ustawy. O
wszystkich zmianach umowy, innych niż nieznaczne w
rozumieniu art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz o
związanych z nimi uprawnieniach i obowiązkach
stron biuro podróży ma obowiązek powiadomić podróżnego na
trwałym nośniku niezwłocznie. Podróżny ma obowiązek po
otrzymaniu zawiadomienia o zmianach umowy poinformować biuro
podróży lub agenta na trwałym nośniku w terminie określonym w tym
zawiadomieniu czy przyjmuje proponowaną zmianę czy odstępuje od
umowy. Podróżny, który po otrzymaniu informacji na temat zmian
warunków umowy wyrazi na nie zgodę, nie ma prawa do odszkodowania z
tytułu tych zmian.
Zmiana warunków umowy
-podróżny
Zmiana umowy z inicjatywy
podróżnego może nastąpić po złożeniu przez podróżnego oświadczenia na
trwałym nośniku w biurze podróży, u agenta lub drogą
elektroniczną. Podróżny, który po uiszczeniu zaliczki lub całej ceny
imprezy chce dokonać zmian umowy (np. w zakresie: terminu, miejsca
docelowego, zakwaterowania, innych świadczeń), jest zobowiązany
stosować się do następujących zasad:
A) Przy zmianach, o których
podróżny poinformuje biuro podróży do 40 dni przed planowaną
datą rozpoczęcia imprezy, biuro podróży ma prawo pobrać opłatę
manipulacyjną w wysokości 250 zł od osoby.
B) W przypadku imprez
realizowanych samolotem rejsowym, pociągiem (informacja o
charakterze transportu jest podawana w umowie) powyższe warunki
zmiany nie znajdują zastosowania. Koszty zmian (terminu, uczestnika
itp.) naliczone przez biuro podróży będą uzależnione od kosztów
naliczonych przez przewoźnika.
C) Podróżnego zmieniającego
termin wyjazdu, miejsce docelowe, zakwaterowanie, powyżej 40 dni
przed datą rozpoczęcia imprezy, obowiązują przy wyborze nowej imprezy
takie warunki cenowe, jakie obowiązywały za nią w dniu dokonania pierwotnej
rezerwacji.
D), Jeśli zmiana warunków
umowy nastąpi w terminie krótszym niż 40 dni przed rozpoczęciem na
wniosek uczestnika, jest to równoznaczne z odstąpieniem przez podróżnego
od umowy. Chyba, że strony postanowią inaczej.
Zmiana ceny imprezy-
podwyższenie ceny i obniżenie ceny nie stanowiące podstaw do
rozwiązania umowy z winy biura podróży
Zgodnie z art. 45 ustawy
podwyższenie cen po podpisaniu umowy jest możliwe wyłącznie jako
bezpośredni skutek: zmiany kosztów wysokości podatków lub opłat od
usług turystycznych objętych umową nałożonych przez podmioty,
które nie biorą bezpośredniego udziału w realizacji imprezy
turystycznej, w tym podatków turystycznych , kursów walut
mających znaczenie dla danej imprezy turystycznej. Zmiana ceny jest
możliwa wyłącznie jeśli ulegną zmianie w /w składniki ceny
imprezy od dnia podpisania umowy do 20 dnia przed datą rozpoczęcia
imprezy. Biuro każdorazowo przy zawieraniu umowy podaje kursy
walut przyjęte do kalkulacji i procentowy przybliżony udział
walut obcych w cenie imprezy.
Cena ustalona w umowie o
udział w imprezie turystycznej nie może być podwyższona w okresie 20
dni przed datą rozpoczęcia imprezy turystycznej i nie może być wyższa niż
8% ceny imprezy ukazanej w umowie. Biuro powiadamia podróżnego na
trwałym nośniku, w sposób jasny i zrozumiały, o zmianie ceny oraz
uzasadnia podwyżkę i wskazuje sposób jej obliczenia. W analogiczny
sposób i z analogicznych przyczyn klient może domagać się
zwrotu części zapłaty z imprezę.
Rozwiązanie umowy przez biuro
podróży z powodu niewystarczającej ilości umów podpisanych na imprezę
Biuro podróży może rozwiązać
umowę i dokonać pełnego zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu
podpisanej umowy, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia,
jeżeli liczba zawartych umów jest mniejsza niż ustanowiona w umowie,
a biuro podróży powiadomiło podróżnego o
rozwiązaniu umowy nie później niż na 20 dni przed datą rozpoczęcia
imprezy. Biuro podróży informuje że może rozwiązać jednostronnie
umowy z powodu nie wystarczającej ilości uczestników Alpy francuskie narty
wszystkie terminy łącznie 40 uczestników w każdym terminie, Andora
narty 30 uczestników w każdym terminie.
Przepisanie imprezy
Podróżny może bez zgody biura
podróży przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w
imprezie wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy uprawnienia,
jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z
umowy obowiązki.
To przeniesienie uprawnień i
przejęcie obowiązków, zwane przepisaniem imprezy, jest
skuteczne wobec biura podróży, jeżeli podróżny zawiadomi biuro o
przepisaniu imprezy na trwałym nośniku określonym w umowie w rozsądnym
terminie.
Zawiadomienie złożone do
7 dni przed rozpoczęciem imprezy uważa się w każdym przypadku za
złożone w rozsądnym terminie. Jeżeli przepisanie imprezy będzie
wiązać się dla biura podróży z dodatkowymi kosztami, żądając ich
zapłaty biuro podróży wykaże podróżnemu zasadne i rzeczywiste koszty.
Za nieuiszczoną część
ceny imprezy oraz koszty poniesione przez biuro podróży w wyniku
przepisania imprezy podróżny i osoba przejmująca jego uprawnienia
odpowiadają solidarnie.
Odstąpienie podróżnika od
umowy- koszty odstąpienia Uczestnik może odstąpić
od umowy w każdym czasie przed rozpoczęciem imprezy W momencie
odstąpienia od umowy podróżnik jest zobowiązany do zapłacenia na
rzecz biura podróży opłaty za odstąpienie od umowy określanej i pobieranej
przez biuro podróży zgodnie z przepisami art. 47 ust. 2
ustawy. Biuro podróży ustala stałą opłatę manipulacyjną w wysokości
300 zł od osoby. Opłata ta jest naliczana do 40 dni włącznie
liczonych od dnia rozpoczęcia imprezy.
Na podstawie opracowanych
kalkulacji w roku 2023 poniesione koszty względem całkowitej
wartości zawartej umowy – kształtują się następująco:
od 39 do 31 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 20% ceny imprezy,
od 30 do 21 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 50% ceny imprezy,
od 20 do 14 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 60% ceny imprezy,
od 13 do 8 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 70% ceny imprezy,
od 7 do 2 dni przed datą
rozpoczęcia imprezy – do 80% ceny imprezy,
od 24 do1 godziny przed
terminem rozpoczęcia imprezy –do 90% ceny Imprezy
Poniżej 1 godziny przed
terminem rozpoczęcia imprezy do- 100% ceny imprezy
Do kalkulacji ostatecznie
poniesionych kosztów biuro podróży może przystąpić po
rozliczeniu kosztów imprezy, z której podróżnik nie skorzystał. W
przypadku imprez realizowanych samolotem rejsowym, pociągiem powyższe
warunki rezygnacji nie obowiązują Koszty rezygnacji naliczone
przez Biuro Podróży będą uzależnione od kosztów naliczonych przez
przewoźnika. Biuro podróży w terminie do 15 dni od rozwiązania
umowy dokona zwrotu podróżnemu zapłaconej kwoty za imprezę
pomniejszonej o opłatę za odstąpienie od umowy, która zostanie wliczona
zgodnie z zasadą, że koszty rezygnacji podróżnika są wyłącznie nie
odwracalnymi kosztami poniesionymi przez biuro i nie
zawierają ukrytych zysków. Jeżeli po kalkulacji
ostatecznie poniesionych kosztów znajdzie konieczność zwrócenia
podróżnikowi części opłaty
– biuro podróży niezwłocznie
zwróci podróżnikowi należną kwotę.
Postanowienia powyższe
nie mają zastosowania w przypadku, gdy ustawa mówi, iż odstąpienie
przez podróżnego od umowy lub jej rozwiązanie przez podróżnego
następuje bez opłaty.
Ubezpieczenie KL i NNW
obowiązkowe oraz dodatkowe ubezpieczenia podróżne
Informacje dotyczące
obowiązkowego ubezpieczenia podróżników na imprezach zagranicznych w
zakresie, KL/NNW oraz dobrowolnych ubezpieczeń dodatkowych (np.
ubezpieczenie choroby przewlekłe ubezpieczenie odkoszów rezygnacji) także warunki
tych ubezpieczeń zawarte są w warunkach ubezpieczenia na stronie biurze
podróży https://guidedtournarty.netlify.app/ Koszty
ubezpieczenia obowiązkowego zawsze są wliczone w cenę imprezy
Realizacja umowy i
odpowiedzialność biura z tytułu realizacji umowy
W sprawach związanych z
imprezą podróżny może kontaktować się przed rozpoczęciem
imprezy bezpośrednio z biurem podróży a w przypadku zawarcia umowy za
pośrednictwem agenta – z tym agentem, zaś w momencie
rozpoczęcia imprezy - z pilotem lub rezydentem, którego numer
telefonu i adres poczty elektronicznej został zawarty w umowie lub
zostanie przekazany uczestnikowi na uzgodnionym trwałym
nośniku najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem Imprezy.
Biuro podróży jest
odpowiedzialne wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych
umową. Jeżeli którakolwiek z usług turystycznych nie jest wykonywana
zgodnie z umową bądź nie są wykonywane usługi stanowiące istotną
część imprezy, mają zastosowanie przepisy art. 48 ustawy.
Zgodnie z art. 48 pkt. 2.
Uczestnik ma obowiązek
poinformować biuro podróży o stwierdzonych
niezgodnościach niezwłocznie, w miarę możliwości w
trakcie trwania imprezy z uwzględnieniem okoliczności danej
sprawy.
Jeżeli po rozpoczęciu
imprezy turystycznej jej znaczące elementy nie mogą zostać
zrealizowane zgodnie z umową, będą musiały zostać zaproponowane
podróżnemu, bez dodatkowych kosztów, odpowiednie alternatywne usługi.
W przypadku gdy usługi
nie są świadczone zgodnie z umową, co istotnie wpływa na
realizację imprezy turystycznej, a organizator turystyki nie zdoła
usunąć problemu, podróżni mogą rozwiązać umowę bez opłaty za rozwiązanie
Odpowiedzialność biura
podróży z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług
turystycznych objętych imprezą określają przepisy art.50 ustawy.
Odpowiedzialność biura
oraz agenta za błędy w rezerwacji określa art. 53
ustawy. Zgodnie z art. 50 ust. pkt. 3 ustawy biuro podróży może nie
uznać zgłoszonej przez uczestnika niezgodności z umową zawartą
pomiędzy biurem a uczestnikiem.
W przypadkach innych,
niż określone w ust. 5, w Na podstawie art.50, pkt. 6 biuro
ogranicza odszkodowanie do maksimum trzykrotności ceny imprezy względem
każdego podróżnego , o ile to nie dotyczy szkody na osobie lub szkody
spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa.
Obowiązek udzielenia
podróżnemu pomocy przez biuro który znalazł się w trudnej sytuacji w
związku z wystąpieniem nieuniknionych i
nadzwyczajnych okoliczności
W przypadku, gdy podróżny
znalazł się w trudnej sytuacji w związku z
wystąpieniem nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w
rozumieniu art. 4 pkt. 15 ustawy. Biuro podróży udziela podróżnemu
odpowiedniej pomocy na warunkach określonych w art. 52
ustawy. W przypadku, gdy niemożliwe jest zapewnienie podróżnemu
powrotu do kraju zgodnie z umową z powodu nieuniknionych i
nadzwyczajnych okoliczności, biuro podróży ponosi koszty niezbędnego
zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do
określonej w umowie, przez okres do 3 nocy.
Powyższe uprawnienie do
zakwaterowania nie wyłącza stosowania przepisów korzystniejszych w
tym zakresie. Biuro podróży nie może powoływać się na nieuniknione i
nadzwyczajne okoliczności w celu ograniczenia odpowiedzialności, jeżeli przedsiębiorca
świadczący usługi transportowe nie może powoływać się na takie
okoliczności na podstawie innych przepisów.
Odpowiedzialność podróżnego
Podróżny ponosi pełną
odpowiedzialność z posiadanie niezbędnych dokumentów, zaświadczę i
pozwoleń, niezbędnych do uczestniczenia w imprezie, a w
szczególności osobistych dokumentów podróżnych spełniający wymagania
odpowiednich służb państwowych (dowód osobisty, paszport, wizy,
zezwolenia emigracyjne które niezbędnych przy
realizacji imprezy.Podróżny jest zobowiązany do pokrycia kosztów
strat i zniszczeń powstałych z jego winy w trakcie trwania imprezy. Za
szkody wyrządzone podczas imprezy przez osoby małoletnie odpowiadają
rodzice lub opiekunowie prawni.
Podróżny ponosi
odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów celno -dewizowych
Podróżny ponosi
odpowiedzialność za to, czy on sam i jego bagaż spełniają
warunki obowiązujące dla podróży samolotem, autokarem, pociągiem lub
innym przewidzianym środkiem transportu osobowego i bagażowego.
Warunki Przewozu
Pasażerów i Bagażu samolotem znajdują się na stronie biura w zakładce
„linie lotnicze”.”
Odpowiedzialność linii
lotniczej
Przewozy lotnicze pasażerów i
bagażu regulują Porozumienie Montrealskie z 1999 r. i
Konwencja Warszawska. Reklamacje dotyczące uszkodzenia lub
splądrowania bagażu w trakcie przewozu lotniczego należy składać pisemnie
na formularzu Property Irregularity Report (dalej PIR) na
adres przedstawicielstwa linii lotniczych w ciągu 7 dni od odebrania
uszkodzonych przedmiotów.
Reklamacje wynikające z
opóźnienia w dostarczeniu bagażu należy składać pisemnie na adres
przedstawicielstwa linii lotniczych do 21 dni od dnia przekazania bagażu
pasażerowi. Formularz PIR dostępny jest na lotniskach zazwyczaj w punktach
zgłaszania utraty lub uszkodzenia bagażu z ang. „Lost and
found”. Szczegółowe informacje zawarte są w zakładce linie lotnicze
na stronie WWW biura
Wewnętrzna procedura
rozpatrywania wiadomości,żądań i skarg podróżnego związanych z
realizacją imprezy organizowanej przez biuro
A). Jeżeli w trakcie imprezy
podróżny stwierdza niezgodności w wykonywaniu umowy,
powinien niezwłocznie zawiadomić o tym biuro podróży lub
jego przedstawiciela w miejscu realizacji imprezy. W
przypadku stwierdzonej niezgodności podróżny ma prawo do
złożenia skargi. W celu zapobiegania szkodom skarga
winna być złożona przez podróżnego niezwłocznie, tak, aby
biuro podróży mogło jak najszybciej interweniować i
zapobiec niezgodnościom w trybie pilnym.
B). Skarga powinna zawierać
dane umożliwiające identyfikację podróżnego, imprezy, w której brał
udział, przedmiot skargi, wskazanie oraz określenie żądań. Skarga
powinna być złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia
zakończenia imprezy, do zachowania terminu wystarczy
wysłanie skargi przed jego upływem. W przypadku złożenia skargi
po terminie, biuro podróży może uznać ją za bezskuteczną.
C). Skarga związana z
niezgodnością w wykonywania umowy powinna być kierowana do biura
podróży na adres; 32-823 Szczepanów ul. Łukowa 13, Biznes i
Turystyka sp. z o.o. Lub na adres mailowy biznes.turystyka@op.pl. lub
do agenta za pośrednictwem, którego umowa została zawarta.
D). Agent, oraz przedstawiciel
biura (pilot) nie są uprawnieni do uznawania roszczeń
podróżnego związanych z niezgodności z umową
3. Odpowiedź na prawidłowo
złożoną skargę zostanie przekazana podróżnemu w postaci papierowej lub
za pomocą innego trwałego nośnika informacji, nie później
niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania skargi.
4. O ile obowiązek taki nie
wynika z obowiązujących przepisów prawa, biuro nie korzysta z
pozasądowych sposobów rozpatrywania skarg i dochodzenia
roszczeń, w tym nie korzysta z pozasądowego
rozwiązywania sporów konsumenckich. Wykonując
obowiązki nałożone przez obowiązujące przepisy
prawa, biuro informuje, iż podmiotem uprawnionym do
prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania
sporów konsumenckich, któremu podlega jest Inspekcja
Handlowa Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Krakowie (ul.
Ujastek 1 (budynek "S"), 31 – 752
KRAKÓW, e-mail: sekretariat@krakow.wiih.gov.pl. a
informacje dotyczące postępowań
udostępnione są na stronie internetowej http://www.krakow.wiih.gov.pl/. Podróżny
ma również możliwość do złożenia skargi za pomocą platformy
utworzonej przez Komisję Europejską znajdują się pod
adresem:https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event =main.home2.show&lng=PL
Podróżny może również uzyskać pomoc w sprawie swoich uprawnień
oraz w zakresie sporu między nim, a biurem
zwracając się do powiatowego rzecznika konsumentów lub
organizacji społecznej, do której zadań statutowych
należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja
Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich) W
przypadku nierozwiązania sporu – skarga będą rozstrzygane
przez właściwy miejscowo sąd.
Zabezpieczenia finansowe biura
na wypadek jego niewypłacalności
Biuro podróży oświadcza że
posiada wymagane ustawą zabezpieczenia finansowe na
wypadek niewypłacalności w postaci: Gwarancji ubezpieczeniowej
wydanej przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w
Warszawie 00-867 przy ul .Chłodnej 51 o sumie gwarancyjnej 233 920,00
zł Ważnej od 05.09.2023 do 04.09.2024 (skan certyfikatu został
umieszczony w aplikacji w kategorii Dokumenty). Zgodnie z ustawą
odprowadza składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny prowadzony
przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Płocka 9/11, 01-231
Warszawa mail tfg@ufg.pl +48 22 53 96 100 Wysokość składki na 1 uczestnika
imprezy wynosi od 12 zł/osoba i zależy od typu imprezy. Składka ta
jest zawsze wliczana w cenę imprezy. Wypłata środków z gwarancji następuje. W
zakresie pokrycia kosztów kontynuacji imprezy lub kosztów powrotu do kraju
uczestników imprezy przez Małopolski Urząd Marszałkowski W zakresie
zwrotu części lub całości wpłat wniesionych tytułem podpisania
umowy pomiędzy biurem a uczestnikiem przez TFG
prowadzony przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Płocka
9/11, 01-231 Warszawa mail tfg@ufg tel +48 22 53 96 100
Postanowienia końcowe
W sprawach nieuregulowanych
Warunkami Uczestnictwa zastosowanie mają
przepisy Ustawy, przepisy Kodeksu Cywilnego oraz
inne przepisy dotyczące ochrony konsumenta, zawarte w ustawie O
prawach konsumenta (Dz. U. z 2017 r. poz. 683)